Welcome to Amgen Teach Teachers' Community Forum

Please, note that to access the Forum and the Picture gallery, you need to be logged in with your OpenID. If you do not have an OpenID, it is because you have not yet registered to join the Amgen Teach programme.

 

Please make sure that anyone featuring in any photography or video provides his/her written consent in advance. The best pictures will be used to promote the Amgen Teach programme giving extra visibility to you and your school.

  • See the frequently asked questions in the forum, ask your own questions and start networking with fellow teachers from all over Europe!
  • Share pictures of your class implementing some Enquiry based learning activities, or some pictures of your face-to-face training.

Amgen Teach Message Boards

« Back

IBSE SIEĆ - dyskusja

Combination View Flat View Tree View
Threads [ Previous | Next ]
toggle
IBSE SIEĆ - dyskusja Łukasz Sporny 01/03/17 21:29
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Anna Szczypkowska 03/03/17 20:59
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Łukasz Sporny 04/03/17 20:36
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Szymczak 04/03/17 21:07
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Mirosław Malinowski 04/03/17 10:16
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Łukasz Sporny 04/03/17 20:37
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Monika Kokosza 04/03/17 21:13
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Łukasz Sporny 04/03/17 20:47
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Katarzyna Tomaszewska 04/03/17 21:34
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dominika Panek 04/03/17 21:43
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Katarzyna Stojek 05/03/17 21:22
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dorota Szewczyk-Bąkowska 05/03/17 21:53
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dominika Panek 06/03/17 09:51
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Ewa Iwona Płusa 06/03/17 15:22
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Ewa Iwona Płusa 16/03/17 20:26
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dominika Panek 20/03/17 15:58
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Łukasz Sporny 27/03/17 20:09
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Katarzyna Tomaszewska 28/03/17 20:22
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Monika Kokosza 28/03/17 21:00
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dorota Szewczyk-Bąkowska 28/03/17 21:45
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Łukasz Sporny 06/03/17 16:22
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Szymczak 06/03/17 20:25
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dominika Panek 07/03/17 11:39
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Anonymous 07/03/17 19:27
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Szymczak 07/03/17 23:19
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Anonymous 08/03/17 18:52
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Łukasz Sporny 08/03/17 20:29
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Szymczak 10/03/17 21:34
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dorota Szewczyk-Bąkowska 05/03/17 21:45
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Szymczak 04/03/17 21:01
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Siwiec 05/03/17 01:15
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Ewa Iwona Płusa 05/03/17 15:11
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Mirosław Malinowski 11/03/17 09:38
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Halina Roksela 05/03/17 19:29
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dorota Szewczyk-Bąkowska 05/03/17 21:40
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Agata Chałupa 13/03/17 19:00
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dominika Panek 14/03/17 09:09
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Anna Szczypkowska 16/03/17 23:08
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Siwiec 01/04/17 00:31
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Katarzyna Stojek 01/04/17 08:56
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dorota Najman 30/03/17 22:45
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Elżbieta Brzezicka-Pruchińska 01/04/17 20:56
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Elżbieta Brzezicka-Pruchińska 02/04/17 18:45
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Dominika Panek 02/04/17 20:22
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Anonymous 03/04/17 21:12
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Monika Kokosza 03/04/17 21:15
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Siwiec 03/04/17 21:58
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Milena Pieróg 04/04/17 11:57
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Szymczak 04/04/17 10:45
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Mirosław Malinowski 04/04/17 22:23
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Anonymous 04/04/17 12:27
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Beata Szymczak 04/04/17 12:33
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Agata Chałupa 04/04/17 20:18
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Elżbieta Brzezicka-Pruchińska 04/04/17 21:58
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Mirosław Malinowski 04/04/17 22:34
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Łukasz Sporny 04/04/17 22:57
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Mirosław Malinowski 05/04/17 21:54
RE: IBSE SIEĆ - dyskusja Anonymous 05/04/17 23:20
RE: IBSE SIEC - dyskusja Anonymous 23/10/17 18:07

Zapraszamy Państwa do wymiany poglądów na temat szkolenia IBSE Sieć Współpracy i Samokształcenia. Wątek "dyskusja" to miejsce do:

  • wyrażania swoich opinii o metodzie IBSE,
  • dyskusji członków szkolenia hybrydowego,
  • zgłaszania konstruktywnych uwag do tematyki szkolenia,
  • bycia w kontakcie!

Melduję się na forum. Wtam wszystkich. Proponuję dyskusje nad modyfikacją scenariusza;
tak na gorąco, moim zdaniem trzeba go nieco uprościć(chyba, ze to wina moich okularów). Dołączyłabym próby kontrolne, szczególnie dla alkoholu.

Witam wszystkich serdecznie.

Tak na szybko, nie wgłębiając się w scenarusz, pomyślałem, że zgodnie z zasadą 5E (reguły związane z IBSE) gdzie pierwsze to - zaangażowanie, można pokać jakieś doświadczenie z alkoholem np. zielony smok lub spalanie oparów etanolu w butelce.

Dzień dobry Pani Aniu!

ZGADZAM SIĘ! Próby kontrolne zawsze są wskazane, czyli u nas to by było:

a) porównanie właściwości z czystym alkoholem etylowym,
b) próby płomieniowe dla alkoholu etylowego i kwasu bornego
c) kompleksy barwiące z waniliną dla różnych alkoholi,
d) próba z roztworem dichormianu(VI) potasu w środowisku kwasowym.

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
04/03/17 20:37 as a reply to Mirosław Malinowski.
Dzień dobry Panie Mirku!

Aha! Czyli może dobrym pomysłem byłoby dalsze zainspirowanie i zbadanie właściwości produktów. Możnaby przecież spalić efektownie, albo w ogóle zrobić "alkoholową pochodnię". Super pomysł!


Ja też tak na szybko. A co myślicie Państwo o dodatkowej części naszego doświadczenia:

destylacja wina??????????? ale byłoby ciekawe emoticon

Witam serdecznie, dziękuję za wspaniałe  piątkowe spotkanie. Dla mnie bardzo cenne,  bowiem od dawna po szkoleniu nie miałm w głowie tak wielu znaków zapytania i co ważniejsze chęci  na znalezienie na nie odpowiedzi. Dlatego jeszcze raz dziękuję  wspaniałym prowadzącym.

-  badanie oparów roztworu glukozy  wodą wapienną (próba kontrolnna do pierwszego doświadczenia)

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
04/03/17 21:13 as a reply to Mirosław Malinowski.
Witam serdecznie emoticon bardzo dziękuję za piątkowe spotkanie. Moi Uczniowie bardzo lubią doświadczenie "zielony smok" - robi wrażenie. 

Witam Panstwa. Dziękuję za piątkowe szkolenie.( jak zwykle po takich "Spotkaniach z Toruńską Balladą" człowiek jest pozytywnie naładowany) Pomysł z próbami kontrolnymi-super. W doświadczeniu z alkomatem elektronicznym lub/i jednorazowym także proponuję pokazać uczniom (zwłaszcza gimnazjum) że alkomat wskaże wynik dla par czystego alkoholu.

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
04/03/17 21:43 as a reply to Katarzyna Tomaszewska.
Witam serdecznie wszystkich!!!!

Dziękujemy za miłe słowa!! Bardzo!!

Pani Kasiu ja też bym dodała "coś" z alkomatem, uczniowie mogą stwierdzić, że popsuty;)

Witam wszystkich serdecznie!!!!emoticon
Dziękuję za wspaniałe piątkowe spotkanie.
Pomysły z próbą kontrolną są świetnie.
Można przy okazji tego doświadczenia coś wspomnieć o piwie imbirowym, trochę historycznie może także o metodzie wytwarzania. Moi uczniowie przy tym doświadczeniu świetnie się bawili.

Dzień dobry,
dla odmiany ja jestem biologiem, udział w zajęciach dla chemików jest dla mnie nowym, cennym doświadczeniem. Bardzo mi się podobało, dziękuję za czynnie spędzony czas w miłym towarzystwie na progu weekendu. Potrzebuję więcej czasu na dokładne przeanalizownie materiałów, ale też chcę na powitanie dorzucić coś od siebie. Może nie do końca na temat, ale mam nadzieję, że moje propozycje mogą być inspiracją dla nauczycieli z entuzjazmem. "Próbą kontrolną" były dla mnie zajęcia w piątek wieczorem, gdy inni już celebrowali kolejny
weekend emoticon
Polecam strony i do zobaczenia na forum:
http://lesson.org.pl/index.php?lang=pl&sec=6&sub=2
http://nowoczesnenauczanie.pl/tag/nowoczesne-nauczanie/
http://sciencespot.net/Pages/kdzchem.html


Dobry wieczór,
bardzo dziekuje za wspanialy piątek. Duzo wrażeń, dużo do myślenia. Zastanawiam się jak temat przełożyc bardziej  na lekcję biologii( mimo wszystko był on bardziej chemiczny) . Może spróbować róznych szczepów drożdży i ich zaangażowania w produkcję alkoholu.
Scenariusz, można dostosować do grupy uczniów lub formy zajęć. Miłego nadchodzącego poniedziałku.emoticon
Pozdrawiam Halina Roksela

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
05/03/17 21:22 as a reply to Katarzyna Tomaszewska.
Witam serdecznieemoticon
Dziękuje za piątkowe spotkanie, jak zawsze napełniłam akumulatory.

Wasze pomysły "na szybko" bardzo mi się podobają. 
Próby z alkomatem to wspaniałe nawiązanie do życia codziennego;) 
Aniu próby kontrolne to też super pomysł, dobrze jest mieć wzorzec, że coś się zmienia w naszych doświadczenaich.
Pomysły z doswiadczeniami "na dobry początek" albo "na dobry" koniec to też dobry pomysł, poza zielonym smokiem, może być "duch w butelce" albo działenie alkoholem na mleko i pokazanie jak ścina białko, nawiązać do ścinania białka w mózgu bo wypiciu alkoholu (tak ku przestrodze ;) )

Pozdrawiam
Kasia Stojek

Witam serdecznie.
Dla mnie każde zajęcia z TAKIMI PROWADZĄCYMI są inspiracją do prowadzenia jeszcze ciekawszych zajęć z moimi uczniami. Dzięuję za piątek i super przygodę z IBSE :-) Próba kontrolna oczywiście wskazana. Można zmieniać warunki, szczepy drożdży, możliwości wiele. Generalnie hasło akohole to beczka bez dna :-) 

Super pomysł! :-) Dawno temu, w czasach jedynie słusznych, mój tata z naszą sąsiadką (pielęgniarką) destylowali winko :-)  

Zgadzam się z Panią Kasią. Działanie alkoholu na białko działa na uczniów wyobraźnię emoticon Ich miny są bezcenne emoticon

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
06/03/17 09:51 as a reply to Dorota Szewczyk-Bąkowska.
W takim razie prośba do biologów, a jakie te szczepy drożdży? I skąd? Jakieś pomysły?

Będę szukać, ale zachęcam także innych, może doszukamy się różnych źródeł. Już mam pomysł, ale potrzebuję trochę czasu.

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
06/03/17 16:22 as a reply to Dorota Szewczyk-Bąkowska.
dziękujemy za bardzo miłe głosy!

kolejny wart poruszenia temat - nakreśliła go P. Dorot - oddziaływanie alkoholu na białko. To idzie w stronę właściwości alkoholi - ale temat jest wart poruszenia.

Picie alkoholu nie powoduje ścinania białka w mózgu, ale oczywiście można uczniom pokazać jak szybko bialko denaturuje  w  środowisku alkoholu. Jeżeli  decdujemy.  że celem lekcji jest wykazanie właściwości alkocholu etylowego. Proszę wszystkich by wypowiedzieli się jaki jest cel lekcji bo inaczej nie ruszymy z tym scenariuszem  lekcji.

Kochani!

Dobrze Pani Beata wskazała, powinniśmy ustalić cel.

Celem jest zapoznanie uczniów z procesem fermentacji, więc musimy myśleć pod ten temat. My przy okazji badamy produkty, ale produkty procesu fermentacji i wg. mnie na tym się musimy skupić.

Miłego dnia!!

Polecam http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/51-alkohol-i-nauka/915-szkodliwy-wplyw-alkoholu-na-mozg.html 

Dziękuję za link, co do skutków picia wódki. Nik nie wątpi w hamujący wpływ alkoholu na rozwój neuronów co bezpośrenio przekłada się na sposób kojarzenia, zapamietywania i odtwarzania informacji pochodzacych z różnych obszarów mózgowia.  Ja jednak jestem przeciwniczką stosowania zbyt dużych uproszczeń, Jeżeli już chcesz pokazać naocznie jak alkohol etylowy niszczy tkankę to pokaż to na wątróbce drobiowej. Organ, do którego dociera większośc akoholu, gdzie jest rozkladany do adehydu octowego jeszcze bardziej groźnego dla żywych komórek i dopiero dalszy metaboliz  do octanów gwararantuje neutralizację. Czyli dokładnie  szlak o którym mówiliśmy na szkoleniu. 

Oczywiście Beata emoticon Ale artykuł ciekawy emoticon Upraszczamy, bo to gimnazjum i nie ma aldehydów emoticon

Dzień dobry Państwu!

Ponieważ mamy szukać wspólnych płaszczyzn a widzę, że temat oddziaływania alkoholu na organizm ludzki jest dyskusyjny proponuję następujący cel ogólny i cele szczegółowe:

cel ogólny: zapoznanie z procesem fermentacji alkoholowej

cele szczegółowe:
  1. czynniki wpływające na proces fermentacji,
  2. badanie właściwości produktów procesu fermentacji.
Czy tak mogłoby być?

Jestem za emoticon, pozdrawiam

Dziękuję za podane wcześniej linki. Bardzo przydatne. 

Chciałbym jeszcze podzielić sie pewnym pomysłem, jakiś czas temu, realizowałem z uczniami mały projekt o drożdżach. Fajnie wypada porównanie aktywności drożdży "żywych" i liofilizowanych z woda utlenioną. Ewentualnie wykrywanie cukru w produktach spożywczych za pomocą drożdży.

https://www.youtube.com/watch?v=HTymddH4NMk&feature=youtu.be

Dziękuję za możliwość bycia w kontakcie i zapoznania się z wszystkimi przedstawionymi przez użytkowników forum  wypowiedziami, propozycjami doświadczeń i linkami.

Dla przypomnienia doświadczenia z karty pracy:

1) Ogrzewanie roztworu glukozy i suszonych drożdży (instant),
2) Przepuszczanie gazu otrzymanego w wyniku ogrzewania roztworu glukozy i drożdży przez wodę wapienną,
3) Sączenie zawiesiny otrzymanej w wyniku ogrzewania roztworu glukozy i suszonych drożdży (instant),
4) Ogrzewanie przesączu fermentacyjnego w zakwaszonym roztworze dichromianu(VI) potasu,
5) Ogrzewanie przesączu fermentacyjnego z kwasem ortoborowym i identyfikacja produktów lotnych,
6) Działanie na przesącz fermentacyjny zakwaszonym roztworem waniliny,
7) Ogrzewanie przesączu fermentacyjnego i analiza ilościowa powstałych gazów,

Zastanówmy się, które wybieramy dla uczniów.... nie może ich być zbyt dużo, ale muszą tworzyć ciąg logiczny. Co zmieniamy? Czy dodajemy coś z próbą kontrolną tak jak niektórzy sugerowali?

Wracam do pomysłu poruszonego na forum odnoszącego się do zmieny warunków - proponowano różne szczepy drożdży, albo bakterii. Zobowiązałam się poszukać informacji i udało mi się dotrzeć do sprzedawanych w sklepach ze zdrową żywnością tzw. zakwasków - różnych kompozycji drożdży i bakterii do domowego wyrobu kefirów, śmietany i twarogów z pasteryzowanego mleka. Przesyłam link do strony http://www.jogurt-domowy.pl   znalezionej na ulotce.
Niestety są to kompozycje bakterii i drożdży, ale skoro są różne to rozumiem, że ich skutek działania też jest różny. Można sprawdzić.
Obiecane wykonane emoticon
Chciałam jeszcze dołączyć zeskanowaną ulotkę informacyjną, ale w pasku narzędzi nie znalazłam takiej opcji, żeby coś można byłą dołączyć. W każdym razie dysponuję takim dokumentem i chętnie go prześlę, proszę tylko podać gdzie.

Witajcie
Pierwsze pytanie: ile mamy czasu na doświadczenia - 90 min ?
Jesli dobrze zrozumiałam to proponuję:
1. przeprowadzenie fermentacji np dwóch gatunków drożdży ( mogą to robić rózne grupy) w różnych temperaturach np. 20 stopni, 35, bezpośrednie ogrzewanie. Można też pobawić się w środowisko ( np zasadowe, kwaśne, obojętne) może dodać jakiś enzym,który przyspieszy proces fermentacji - Tutaj skupimy się na biologicznym aspekcie czyli wyborze optymalnych warunków namanażania.
2. Identyfikacja ditlenku węgla oraz alkoholu + próby kontrolne 
3. Badanie właściwiści alkoholu etylowego - reakcja z kwasem borowym, dichromianem
To tyle wieczorową porą. Pozdrowieniaemoticon

Witam

Tak Pani Aniu, przewidywany czas zajęc z uczniami to 90 minut.

Kochani pięknie prosimy o Wasze propozycje doświadczeń uczniowskich. Musimy to wszytsko jakoś połączyć w logiczną całość;)

a jeszcze trzeba popracować nad kartami pracy, jak już wszystko wybierzemy;)

Chyba jesteście Państwo bardzo zapracowani i macie bardzo ograniczony czas emoticon

Dzień dobry
Jestem po lekcji o etanolu w klasie trzeciej gimnazjum. Ze względu na to, że do dyspozycji miałam tylko 45 minut wybrałam typowe doświadczenia: badanie barwy, lotności w porownaniu z wodą, zapachu, spalania- w butli (na imprezach nazywają to duszek)To uczniowie zrobili sami.
Utlenianie alkoholu dichromianem-w formie pokazu.
Natomiast badania alkomatem zrobiliśmy trzy próby:
pierwsza próba z roztworem drożdży i cukru (dwudniowym-wyszło 0,0)dwie osoby -ochotnicy - dokonali pomiaru własnego wydychanego powietrza. Jeden wynik 0,0 (co dobrze o badanym świadczy, drugi wynik 0,3 ale uwaga uczeń za  moją zgodą zjadł 3 batoniki Pawełki po czym natychmiast wykonał pomiar) nie doznał uszczerbku na zdrowiu, napił się gorzkiej herbaty, którą zaparzyłam wcześniej i był całkiem zadowolony.
Najwiecej emocji wywołało oczywiście chuchanie w alkomat. Pozostałe doświadczenia również, ale już nie z taką frajdą.
Na lekcji na nic więcej nie starczyło czasu, ale w przyszłym tygodniu na pewno wrócę do tematu ponieważ z klasą 1LO przerabiamy fermentację.Niestety nie mam karty pracy,którą mogłabym się pochwalić, ale może w jakiejś wolnej chwili (oj...) to nadrobię
Pozdrawiam ciepło i do zobaczenia...już niedługo.

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
28/03/17 21:00 as a reply to Katarzyna Tomaszewska.
Poniżej podaje link do filmu o fermentacji alkoholowej z peeczniejacymi balonikami:

https://youtu.be/FYClCHVT00M

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
28/03/17 21:45 as a reply to Katarzyna Tomaszewska.
Witam Pani Kasiu.
W trzeciej gimnazjum już jesteśmy przy cukrach, ale przy alkoholach moja lekacja wygląda podobnie emoticon Niestety nie miałam alkomatu. W formie pokazu mam jeszcze ,,rakietę z denaturatem" I rzeczywiście 45 minut jest maksymalnie wykorzystane... 

Witam Wszystkich,
dołączam chyba ostatnia. Po przeczytaniu postów, chciałam podziękować za przypomnienie mi doświadczenia "duszek" do lekcji o alkoholach. Pozdrawiam serdecznie. Dorota Najman

Witam serdecznie,

 dobrym pomysłem jest podziele uczniów na grupy i badanie wpływu różnych czynników na intensywność fermentacji alkoholowej:
  1. temperatura otoczenia 20, 35 stopni, ogrzewanie w łaźni wodnej (zlewka z wodą) przez np. 20 min (czy to za długo?)
  2. stężenie substratu - ilość glukozy
  3. środowisko reakcji - odczyn pH roztworu (regulować można sokiem z cytryny, octem i sodą oczyszczoną) - oczywiście najlepsze pH to ok. 5 dla procesu fermentacji
  4. Enzymy - owszem ale nie wiem jakie będą przyśpieszały proces rozkładu glukozy
Do identyfikacji alkoholu dodałabym jeszcze roztwór waniliny.

Link do materiałów badawczych:
https://biologhelp.com/wplyw-wybranych-czynnikow-fermentacje-alkoholowa-praca-badawcza-olimpiady-biologicznej

Coś o fermentacji od strony biologa:
http://www.e-biotechnologia.pl/Artykuly/Fermentacja-alkoholowa/

emoticonPozdrawiam

Do propozycji Ani Szczypkowskiej dodałabym doświadczenie z wpływem alkoholu na białko np w mleku. Jest proste, szybkie w wykonaniu i od razu jest efekt. Pozdrawiam

Również melduję się na forum, przeglądam wasze opinie i okazuje się, że moje pomysły na udoskonalenie scenariusza pokrywają się z już  zgłoszonymi więc pozdrawiam wszystkich serdecznie. 

Dzięki wszystkim za przydatne linki i propozycje doświadczeń. 

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
02/04/17 20:22 as a reply to Elżbieta Brzezicka-Pruchińska.
Witam

Szanowi Państwo, mamy 90 minut na całość... ile proponujecie doświdczeń...  i jakie dokładnie? 

Witam
1. Przeprowadzenie fermentacji.
2. Przepuszczenie gazu otrzymanego w wyniku femrentacji przez wodę wapienną.
3. Póba kontrolna z dichromianem (VI) amonu.
4. Ogrzewaie przesączu femrentacyjnego z kwasem bornym.
5. Działanie próbką przesączu fermentacyjnego na zakwaszony roztwór waniliny.

Witam
1. Przeprowadzenie fermentacji.
2. Przepuszczenie gazu otrzymanego w wyniku fermentacji przez wodę wapienną.
3. Próba kontrolna z dichromianem (VI) amonu.
4. Ogrzewanie przesączu fermentacyjnego z kwasem bornym.
5. Działanie próbką przesączu fermentacyjnego na zakwaszony roztwór waniliny.

Witam serdecznie,

bardzo dobre podsumowanie Moniki, popieram.
Dodałabym jeszcze w formie pokazu nauczycielskiego alkomat - badanie obecności alkoholu w otrzymanych gazach. Dla porównania także w próbce przygotowanej wcześniej, aby wynik był widoczny dla uczniów.

Proszę mi odpowiedzieć na nurtujące mnie pytanie.
Fermentacja jest procesem enzymatycznym. Enzymy to biała, czyli związki bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę. Jeżeli na warsztatach roztwór glukozy i drożdży doprowadzaliśmy do wrzenia to w jaki sposób drożdże mogły przeprowadzić fermentację?

Witam.
Bardzo dobre pomysły na przeprowadzenie zajęć w piątek. Trzeba tylko pilnować czasu, aby starczyło.
Do zobaczenia w piątek w Toruniu!

I. Rozbudzenie aktywności uczniów/ sprawdzenie zaawansowania wiedzy
 Uczniowie tworzą zespoły  tworzące mapy myśli do pytań (najlepiej dwa zespoły do pytania ai dwa zespoły do pytania b)
a) Gdzie powstaje alkohol
b) Jakie zastosowanie ma alkohol
II. Grupie a powinna wypłynąć fermentacja jeżeli tak się nie stało to uzupełniamy mapę myśli.
Uczniowie w grupach  nastawiają komory fermentacyjne z 2 probówek lub 2 butelek 0,5 l po wodzie. W jednym naczyniu glukoza i drożdże w drugim woda wapienna połączone słomką lub wężykiem. Ja wolę butelki bo są stabilniejsze i można je postawić w gorącej łaźni wodnej ( z pudełka po lodach).  Fermentację odstawiamy na bok.
III.  Zapoznanie z metodami wykrywania  alkoholu etylowego.
 Jak wykryć alkohol etylowy? pytanie kluczowe do uczniów  (zapewne pierwsza odpowiedź ucznia  to alkomat i można go pokazać)
Nauczyciel  przekazuje uczniom zespołu1 probówkę z alkoholem etylowy   ten odlewa połowę do czystej probówki i podaje zespołowi 2, sam uzupełnia probówkę wodą, to samo robi zespół 2 i 3 i 4.W ten sposób uczniowie uczą się rozcieńczać substancje w postępie geometrycznym.
Nauczyciel wkrapla zakwaszony roztwór waniliny obserwacje zapisuje każdy z zespołów i formujemy ogólny wniosek. W barwnych reakcjach analitycznych znaczenie ma stężenie badanego produktu.
Inny sposób wykrywania alkoholu wymaga podniesienia temperatury . Uczniowie wykonują doświadczenie z dichromianem (VI) potasu wg. gotowego  opisu.
Przerwa
Kolejne 45 min.
IV. Zapis substratów i produktów fermentacji
 Określenie  roli jaką  spełniła w układzie doświadczalnym woda wapienna.
V. Przesączanie rola ciśnienia na tempo uzyskania przesączu
VI. Wykrywanie alkoholu w nastawionej zawiesinie drożdży
             Pokaz nauczycielski  z kwasem bornym i łuczywem.
             Uczniowie wybierają  poznaną metodę wykrycia alkoholu  i analizują przesącz.

Przepraszam,że jako anonim ale sesja wygasła zanim się wypisałam Beata Szymczak

Dobry wieczór,
gratuluję sprawnego zaplanowania doświadczeń.
Pozdrawiam serdecznie.

Super scenariusz, pozdrawiam.

Beata Szymczak:
Proszę mi odpowiedzieć na nurtujące mnie pytanie.
Fermentacja jest procesem enzymatycznym. Enzymy to biała, czyli związki bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę. Jeżeli na warsztatach roztwór glukozy i drożdży doprowadzaliśmy do wrzenia to w jaki sposób drożdże mogły przeprowadzić fermentację?

Witam, mi też to nie dawało spokoju. Ogrzewanie drożdży unieczynni je, grzyby te znoszą temperaturę około 40°C, zresztą przy intensywnym ogrzewaniu alkohol również szybko wyparuje.
Wykorzystanie „komory fermentacyjnej” wydaje się w tym wypadku dobrym pomysłem. Nie wiem tylko czy zdąży się wytworzyć dostateczna ilość gazu aby wystąpiło zmętnienie wody wapiennej.
Scenariusz bardzo fajny.

Przeprowadzając lekcję dotyczącą alkoholu, często na początku czytam uczniom „Autobiografię”, po przeczytaniu uczniowie odgadują, jakiej substancji dotyczyła historia.

Tutaj można sobie ją przeczytać http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU4813


RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
04/04/17 22:57 as a reply to Mirosław Malinowski.

Dzień dobry Wszystkim!

Już odpowiadam na pytanie dotyczące drożdży i temperatury.

Oczywiście, że w wysokiej temperaturze one się "dezaktywują" z punktu widzenia naszego procesu. Dlaczego więc tak robiliśmy? 

Spowodowane jest to przedewszystkim czasem lekcji. Fermentacja nie jest procesem gwałtownym tylko długotrwałym. 

U nas działało to dokładnie tak jak "leczenie szpitalne" - chodzi o to, żeby końską dawką postawić szybko pacjenta na nogi. U nas końską dawką była ilość, czas i temperatura.

Czy pamiętacie Państwo dlaczego tak długo nie chciała się zagotować zawartość naczynia? To naturalna obrona układu - zanim wszystkie "drożdże" nie uległy zniszczeniu - temperatura gwałtownie nie podskoczyła.

Dzięki temu zabiegowi osiągnęliśmy "tymczasowe" maksimum wydzielania tlenku węgla(IV). Technologicznie nie ma to sensu - jednak dla przedstawienia idei sprawdza się znakomicie.

Przecież nasza woda wapienna zmętniała - a mamy zwykłe drożdże a nie jakieś święcone z Torunia emoticon


Zgadzam się, że najważniejsza jest idea i samo pokazanie mechanizmu : )

RE: IBSE SIEĆ - dyskusja
Answer
05/04/17 23:20
Status: Draft
as a reply to Łukasz Sporny.
Jednym zmętniała innym nie. 45minut to jest wystarczający czas by proces fermentacji przeprowadzić. Metodologia IBSE to nauczanie przez dociekanie naukowe, a nie piknik naukowy gdzie najważniejszy jest show.

[justify][b]Zapraszamy Panstwa do wymiany pogladów na temat szkolenia IBSE Siec Wspólpracy i Samoksztalcenia. Watek "[color=#ff0000]dyskusja[/color]" to miejsce do:[/b][/justify][b][list]
[*]wyrazania swoich [color=#0000cd]opinii[/color] o metodzie IBSE,
[*][color=#008000]dyskusji[/color] czlonków szkolenia hybrydowego,
[*]zglaszania konstruktywnych [color=#800080]uwag[/color] do tematyki szkolenia,
[*]bycia w [color=#ffd700]kontakcie[/color]!
[/list][/b]

Useful Links

Amgen Foundation

 

Amgen Scholars

 

Amgen Biotech Experience

 

European Schoolnet

 

STEM Alliance

 

Scientix

 

See what Amgen Teach has accomplished in its fourth year!

Amgen Teach Infographic 2018

Forum Archives